Με την από 09/10/2020 υπ’ αρ. Α1992/2020 απόφαση του Δ’ Τμήματος του Συμβουλίου της Επικρατείας, ακυρώθηκε η Δ1α/ΓΠ.οικ.31688/21.5.2020 ΦΕΚ Β 1970/2020 απόφαση των Υπουργών Προστασίας του Πολίτη, Υγείας, Εσωτερικών και Υποδομών και Μεταφορών καθώς και η 179/21.8.2020 ΦΕΚ Β 3481/2020 απόφαση του Υφυπουργού Υποδομών και Μεταφορών. Αμφότερες οι Υπουργικές Αποφάσεις αφορούν στον Μεγάλο Περίπατο του Κώστα Μπακογιάννη.
Για να δούμε όμως όλο το ιστορικό και την σχέση της Επιτροπής Τσιόδρα με τις εν λόγω Υπουργικές Αποφάσεις.
Ειδικότερα, προβλέπει η παρ. 3 του άρθρου 68:
Για επιτακτικούς λόγους αντιμετώπισης σοβαρού κινδύνου δημόσιας υγείας που συνίστανται στη μείωση του κινδύνου διασποράς του κορωνοϊού COVID-19, είναι δυνατόν να επιβάλλονται ως μέτρα πρόληψης και για το απολύτως αναγκαίο χρονικό διάστημα, περιορισμοί ή απαγόρευση της κυκλοφορίας των πολιτών εν όλω ή εν μέρει στην Επικράτεια. Από τα μέτρα του προηγούμενου εδαφίου εξαιρούνται μετακινήσεις των πολιτών για την εξυπηρέτηση ζωτικών, προσωπικών ή επαγγελματικών, αναγκών τους που δεν μπορούν να ικανοποιηθούν με άλλον τρόπο. Τα μέτρα του πρώτου εδαφίου της παρούσας επιβάλλονται με κοινή απόφαση των Υπουργών Προστασίας του Πολίτη, Υγείας και Εσωτερικών μετά από γνώμη της Εθνικής Επιτροπής προστασίας της Δημόσιας Υγείας έναντι του κορωνοϊού COVID-19. Με την ίδια απόφαση καθορίζονται οι εξαιρέσεις του δευτέρου εδαφίου, κα-θώς και κάθε άλλη αναγκαία ρύθμιση για την εφαρμογή της παρούσας. Παράβαση της παρούσας επισύρει τις κυρώσεις της παρ. 2 του εξηκοστού ένατου άρθρου.
Για την επιβολή, λοιπόν, του μέτρου της απαγόρευσης κυκλοφορίας, απαιτούνταν Κοινή Υπουργική Απόφαση των Υπουργών Προστασίας του Πολίτη, Υγείας και Εσωτερικών αλλά και γνώμη της Εθνικής Επιτροπής προστασίας της Δημόσιας Υγείας έναντι του κορωνοϊού COVID-19.
Συνεπώς, με τις ΠΝΠ της 25/02/2020 και ΠΝΠ της 20/03/2020, η πολιτεία είχε θεσπίσει τα απαραίτητα νομοθετικά εργαλεία για τον περιορισμό της κυκλοφορίας πολιτών και οχημάτων.
Σύμφωνα με την παρ. 7 της ΚΥΑ: 7. Οι προβλέψεις της παρούσας ισχύουν για χρονικό διάστημα τριών (3) μηνών από τη δημοσίευσή της. Δίδεται η δυνατότητα παράτασης για άλλους τρεις (3) μήνες, κατόπιν εισήγησης του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Αθηναίων με απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών.
Συνεπώς, αφενός ορίστηκε ότι η ισχύς της ΚΥΑ θα ήταν για 3 μήνες και αφετέρου ότι η παράτασή της μπορούσε να γίνει με απλή Υπουργική Απόφαση του Υπουργού Μεταφορών, όπως και έγινε.
Και ήταν βολικό να γίνει η παράταση με μόνη την απόφαση του Υπουργού Μεταφορών διότι με τον τρόπο αυτό παρακάμφθηκε και η προηγούμενη γνώμη της Επιτροπής Τσιόδρα.
Η απόφαση αυτή του ΣτΕ έρχεται να μας υπενθυμίσει ότι οι γνωμοδοτήσεις και οι εισηγήσεις της Επιτροπής τσιόδρα παραμένουν κρυφές από τυς πολίτες. Είναι απορίας άξιο γιατί συμβαίνει αυτό. Εφόοσον πρόκειται για επιστημονικές εισηγήσεις, δεν μπορεί να εξηγηθεί εύκολα το γιατί δεν δίνονται στη δημοσιότητα.
Σύμφνα με το ρεπορτάζ του capital.gr Αμυράς: Τροπολογία για παράταση ”μεγάλου περιπάτου” έως τέλος Φλεβάρη ’21, ο Βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας, Γιώργος Αμυράς, έφερε τροπολογία στο σχέδιο νόμου Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/904 σχετικά με τη μείωση των επιπτώσεων ορισμένων πλαστικών προϊόντων στο περιβάλλον με την οποία κάνει κάτι ακόμα καλύτερο από τις επίμαχες αποφάσεις που ακύρωσε το ΣτΕ.
Με την τροπολογία Αμυρά, τα μέτρα της απαγόρευσης κυκλοφορίας ή “προσωρινά κυκλοφοριακά μέτρα” όπως τα αποκαλεί, δεν θα επιβάλονται με Υπουργική Απόφαση αλλά με Απόφαση της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής κάθε δήμου.
Επιπλέον, με την τροπολογία Αμυρά, επαναλαμβάνεται ο σκοπός των εν λόγω μέτρων ως σκοπός μείωσης κινδύνου διασποράς του κορωνοϊού. Δηλαδή, τα μέτρα αυτά, αν και αμιγώς κυκλοφοριακά όπως έκρινε το ΣτΕ, θα επιβληθούν με το πρόσχημα της αποφυγής διάδοσης του κορωνοϊου.
Το κορυφαίο όλων στην τροπολογία αμυρά είναι ότι εκτοπίζει την Επιτροπή Τσιόδρα. Για την επιβολή των μέτρων δεν θα απαιτείται πλέον η γνώμη της επιτροπής. Φαντάζει βέβαια οξύμωρο να λαμβάνονται μέτρα αποφυγής διάδοσης του κορωνοϊού χωρίς να τα εισηγείται η επιστημονική επιτροπή η οποία έχει συσταθεί ακριβώς για τον σκοπό αυτό, δηλαδή, για την εισήγηση μέτρων αποφυγής διασποράς του κορωνοϊού. Ίσως όμως να γίνεται για να προστατεύσουν την επιτροπή Τσιόδρα και να μην χρειαστεί να την ξαναφέρουν στη δύσκολη θέση να γνωμοδοτήσει σε μια προσχηματική Υπουργική Απόφαση.
UPDATE: Η τροπολογία Αμυρά είναι πλέον το άρθρο 26 του Ν 4736/2020 ΦΕΚ A 200/20.10.2020
Έπεσε κανείς από τα σύννεφα? Μήπως δεν το περιμέναμε πως η Κυβέρνηση Μητσοτάκη θα χρησιμοποιούσε την Επιτροπή Τσιόδρα και για την εξυπηρέτηση άλλων σκοπών πλην της προστασίας της δημόσιας υγείας? Κάνει εντύπωση σε κάποιον ότι, παρά την απόφαση του ΣτΕ, ο βουλευτής της ΝΔ Αμυράς έφερε τροπολογία που είναι το ίδιο προσηματική με τις αποφάσεις που ακύρωσε το ΣτΕ? Αυτή είναι η νέα κανονικότητα του Μητσοτάκη.
Photo by Glen Carrie on Unsplash