Η συζήτηση για το ποιος θα είναι ο επόμενος Πρόεδρος της Δημοκρατίας έχει ανοίξει για τα καλά. Η εκλογή ΠτΔ είναι, μαζί με την συνταγματική αναθεώρηση, από τις κορυφαίερες κοινοβουλευτικές διαδικασίες, διότι εμπεριέχουν το οραματικό στοιχείο. Από την συνταγματική αναθεώρηση του 2019, η εκλογή ΠτΔ αποσυνδέθηκε από την διενέργεια εθνικών εκλογών. Πλέον, μπορεί να εκλεγει κάποιος ως ΠτΔ και με λιγότερες από 151 ψήφους. Στο άρθρο αυτό γίνεται παρουσίαση των διατάξεων και της διαδικασίας που διέπουν την εκλογή ΠτΔ.
Ακολουθήστε μας στο BlueSky, στο mastodon, στο twitter και στο Facebook
Προεδρευόμενη Κοινοβουλευτική Δημοκρατία
Σύμφωνα με το άρθρο 1 παρ. 1 του Συντάγματος, το πολίτευμα της Ελλάδας είναι Προεδρευόμενη Kοινοβουλευτική Δημοκρατία.
Ο ΠτΔ είναι απλώς ο αρχηγός της εκελεστικής εξουσίας κι όχι το ανώτατο όργανο του κράτους. Ανώτατο όργανο του κράτους είναι ο Λαός [Αθ. Ράϊκος "Συνταγματικό Δίκαιο" Τ. Α' 1989, σελ. 202].
Σύμφωνα με το άρθρο 30 του Συντάγματος, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας είναι ρυθμιστής του Πολιτεύματος. Εκλέγεται από τη Bουλή για περίοδο πέντε ετών. H προεδρική περίοδος αρχίζει από την ορκωμοσία του Προέδρου. Επανεκλογή του ίδιου προσώπου επιτρέπεται μία φορά μόνο.
Πότε τελειώνει η θητεία της Κατερίνας Σακελλαροπούλου?
Σύμφωνα με το άρθρο 30 του Συντάγματος, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας εκλέγεται από τη Bουλή για περίοδο πέντε ετών και η προεδρική περίοδος αρχίζει από την ορκωμοσία του Προέδρου.
Η Κατερίνα Σακελλαροπούλου εκλέχθηκε στο αξίωμα σε ειδική συνεδρίαση της Βουλής την Τετάρτη 22 Ιανουαρίου 2020. Ορκίστηκε ενώπιον της Βουλής και ανέλαβε καθήκοντα την Παρασκευή 13 Μαρτίου 2020.
Συνεπώς, η θητεία της ολοκληρώνεται την Τετάρτη 12 Μαρτίου 2025. Την Πέμπτη 13 Μαρτίου 2025 θα αναλάβει, με την ορκωμοσία του, καθήκοντα ο νέος ΠτΔ. Διαβάστε εδώ μερικές από τις "μεγάλες" στιγμές της.
Υπενθυμίζεται ότι όταν εξελέγη η Κατερίνα Σακελλαροπούλου ήταν εν ενεργεία Πρόεδρος του Συμβουλίου της Επικρατείας. Την αντικατέστησε, με απόφαση της Κυβέρνησης, ο Αθ. Ράντος στις 14 Φεβρουαρίου 2020 (ΦΕΚ Γ 163/14.02.2020). Είναι επομένως υποκριτικό να κατακρίνεται από την Κυβέρνηση και το ΠΑΣΟΚ η Νέα Αριστερά που πρότεινε ως ΠτΔ τον Πρόεδρο της Αρχής Διασφάλιση του Απορρήτου των Επικονωνιών (ΑΔΑΕ) Χρήστο Ράμμο.
Από ποιον εκλέγεται ο ΠτΔ?
Τα της εκλογής του ΠτΔ ορίζει το άρθρο 32 του Συντάγματος. Σύμφωνα με αυτό, ο ΠτΔ εκλέγεται από την Βουλή κι όχι με άμεση και καθολική ψηφοφορία από τον λαό.
Το δέον είναι η εκλογή αυτή να γίνεται από την Βουλή της περιόδου κατά την οποία λήγει η θητεία του ΠτΔ με κάθε τρόπο [Αθ. Ράϊκος "Συνταγματικό Δίκαιο" Τ. 1 2002, σελ. 696].
Η έμμεση εκλογή του ΠτΔ σχετίζεται και με την περιορισμένη έκταση των εξουσιών / αρμοδιοτήτων του.
Η απευθείας εκλογή από τον λαό θα σήμαινε και ευρεία λαϊκή νομιμοποίηση η οποία θα έπρεπε να συνοδευτεί και από αυξημένες αρμοδιότητες. Σε μία τέτοια περίπτωση, ο ΠτΔ θα είχε περισσότερο πολιτικό παρά συμβολικό ρόλο. Θα ήταν παίκτης του πολιτικού παίγνιου.
Πότε αναλαμβάνει καθήκοντα ο νέος ΠτΔ?
Σύμφωνα με το άρθρο 33 παρ. 1 του Συντάγματος, ο εκλεγόμενος Πρόεδρος της Δημοκρατίας αναλαμβάνει την άσκηση των καθηκόντων του από την επομένη της ημέρας που έληξε η θητεία του απερχόμενου Προέδρου.
Επομένως, ο νέος ΠτΔ θα αναλάβει καθήκοντα, με την ορκωμοσία του, την Πέμπτη 13 Μαρτίου 2025.
Μέχρι πότε πρέπει να εκλεγεί νέος ΠτΔ?
Σύμφωνα με το άρθρο 32 παρ. 1 του Συντάγματος, η εκλογή γίνεται από την Βουλή με ονομαστική ψηφοφορία σε ειδική συνεδρίαση την οποία συγκαλεί ο Πρόεδρος της Bουλής έναν τουλάχιστον μήνα πριν λήξει η θητεία του εν ενεργεία Προέδρου της Δημοκρατίας.
Σύμφωνα με το άρθρο 140 παρ. 3 του Κανονισμού της Βουλής, η εκλoγή τoυ Πρoέδρoυ της Δημoκρατίας εγγράφεται σε ειδική ημερήσια διάταξη, της oπoίας η ανακoίνωση γίνεται πέντε πλήρεις ημέρες πριν από την oριζόμενη σ’αυτήν ημερoμηνία ψηφoφoρίας.
Ο καθορισμός του χρόνου σύγκλησης της Βουλής καταλείπεται στην διακριτική ευχέρεια του Προέδρου της Βουλής [Αθ. Ράϊκος "Συνταγματικό Δίκαιο" Τ. 1 2002, σελ. 697].
Η προθεσμία του ενός μήνα για την εκλογή έχει καταστρωθεί στην βάση του εδεχόμενου να διεξαχθούν έως και 5 ψηφοφορίες με χρονική απόσταση 5 ημερών η μία από την άλλη.
Επειδή η θητεία της Κατερίνας Σακελλαροπούλου λήγει την Τετάρτη 12 Μαρτίου 2025, το αργότερο που πρέπει να ανοίξει η διαδικασία εκλογής νέου Προέδρου της Δημοκρατίας είναι την Τετάρτη 12 Φεβρουαρίου 2025 δηλαδή σε 63 ημέρες το αργότερο.
Σε κάθε περίπτωση, το Σύνταγμα ορίζει το αργότερο κι όχι το νωρίτερο. Επομένως, η διαδικασία μπορεί να ξεκινήσει και νωρίτερα.
Έτσι έγινε για παράδειγμα και με την Σακελλαροπούλου η εκλογή της οποίας έγινε σε ειδική συνεδρίαση της Βουλής την Τετάρτη 22 Ιανουαρίου 2020 ήτοι 51 ημέρες πριν την λήξη της θητείας του Προκόπη Παυλόπουλου.
Αρκετά νωρίτερα ξεκίνησε η διαδικασία και το 2014. Ενώ η θητεία του Κάρολου Παπούλια έληγε στις 12 Μαρτίου 2015, η συγκυβέρνηση Σαμαρά - Βενιζέλου προκάλεσε την έναρξη της διαδικασία εκλογής την Τετάρτη 17 Δεκεμβρίου 2014 δηλαδή 86 ημέρες πριν την λήξη της θητείας του Παπούλια.
Ποιος μπορεί να είναι υποψήφιος ΠτΔ?
Το άρθρο 31 του Συντάγματος ορίζει ότι για να εκλεγεί κάποιος ΠτΔ πρέπει
- να είναι Έλληνας πολίτης πριν από πέντε τουλάχιστον έτη,
- να έχει από πατέρα ή μητέρα ελληνική καταγωγή,
- να έχει συμπληρώσει το τεσσαρακοστό έτος της ηλικίας του και
- να έχει τη νόμιμη ικανότητα του εκλέγειν (άρθρο 51 παρ. 3 του Συντάγματος) δηλ.
- να μην είναι ανίκανος για δικαιοπραξία και
- να μην έχει στερηθεί το δικαίωμα του εκλέγειν ως συνέπεια αμετάκλητης ποινικής καταδίκης για ορισμένα εγκλήματα.
Συνεπώς, μπορεί για παράδειγμα ο Ηλίας Κασιδιάρης να είναι υποψήφιος για να εκλεγεί Πρόεδρος της Δημοκρατίας (διότι δεν έχει καταδικαστεί αμετάκλητα) αλλά όχι και να κατέβει το κόμμα του στις εθνικές εκλογές και να εκλεγεί Βουλευτής.
Τούτο διότι η κυβέρνηση Μητσοτάκη, με τις νομοθετικές ρυθμίσεις που έφερε, επέλεξε να παραβιάσει το Σύνταγμα και την βούληση του συντακτικού νομοθέτη ως προς το άρθρο 29 για να τον αποκλείσει από τις εκλογές αντί να φροντίσει να ηττηθεί πολιτικά η ακροδεξιά. Σύμφωνα με τον Ανδρέα Παπανδρέου (Θεσσαλονίκη 10.10.1981), η Νέα Δημοκρατία είναι ένα κόμμα το οποίο αγκάλιασε τους μοναρχικούς και την χούντα.
Προκύπτει ξεκάθαρα πως η στόχευση των ρυθμίσεων αυτών δεν ήταν η πολιτική ήττα της ακροδεξιάς αλλά η διατήρηση ως ακέφαλης της εκλογικής δεξαμενής αυτής ώστε να μοιραστεί εκλογικά στα mainstream δεξιά και ακροδεξιά κόμματα.
Διαβάστε περισσότερα για το θέμα στο άρθρο μας Απαγόρευση Κασιδιάρη: Όταν το 1975 ο Φλωράκης είχε προβλέψει τί θα κάνει το 2023 ο Βορίδης.
Ποιος προτείνει υποψήφιο ΠτΔ?
Σύμφωνα με το άρθρο 140 παρ. 5 του Κανονισμού της Βουλής, δικαίωμα πρότασης υποψηφίου ΠτΔ ενώπιον της Βουλής έχουν οι κοινοβουλευτικές ομάδες.
Στην παρούσα φάση, κοινοβουλευτικές ομάδες διαθέτουν ΝΔ, ΠΑΣΟΚ, ΣΥΡΙΖΑ, Ελληνική Λύση, ΚΚΕ, ΝΙΚΗ, Σπαρτιάτες και Πλεύση Ελευθερίας.
Εάν το Κίνημα Δημοκρατίας του Στέφανου Κασσελάκη προλάβει να σχηματίσει κοινοβουλευτική ομάδα πριν την διαδικασία εκλογής τότε θα έχει δικαίωμα να προτείνει υποψήφιο ΠτΔ.
Οι ανακρίβειες Κασσελάκη
Σε συνέντευξή του στο δελτίο ειδήσεων του Kontra Channel την Δευτέρα 9 Δεκεμβρίου 2024, ο Στέφανος Κασσελάκης ερωτήθηκε εάν έχει να προτείνει κάποιο πρόσωπο για Πρόεδρο της Δημοκρατίας.
Η απάντησή του ήταν αιφνιδιαστικά κατώτερη των περιστάσεων. Απάντησε ότι δεν έχει να κάνει κάποια πρόταση και ότι θα περιοριστεί στον ρόλο του σχολιαστή της πρότασης του Μητσοτάκη, όταν και όποτε την κάνει!!!
Μάλιστα, συνέχισε τονίζοντας ότι θεωρεί "αηδιαστική" την "πασαρέλα" και την "ονοματολογία", ότι έχει ελείμματα το τωρινό θεσμικό πλαίσιο και ότι ακόμα κι αν ανοίξει επίσημα η διαδικασία εκλογής δεν θα προτείνει κάποιο πρόσωπο διότι:
"Η ευθύνη να προτείνει πρόσωπο ανήκει στον πρωθυπουργο. Από εκεί και πέρα εμείς θα σχολιάσουμε ανάλογα και δεν μπαίνουμε σε αυτό το παιχνίδι της ονοματολογίας. Προτιμώ να προτείνουμε μία διαδικασία να επανεξετάσουμε όλο το πλαίσιο."
Ο Κασσελάκης υιοθέτησε και αναπαρήγαγε ανακριβείς ισχυρισμούς τους οποίους θέτουν περιφερόμενοι πανελίστες, ότι αφενός είναι πρόωρη αυτή η συζήτηση και συνιστά "ονοματολογία" και αφετέρου ότι δήθεν η πρόταση υποψηφίου ΠτΔ είναι ευθύνη του πρωθυπουργού.
Φυσικά, δεν ισχύουν αυτά τα σοφίσματα.
Σχετικά με την πρόωρη "ονοματολογία"
Αρχικά, σε ό,τι αφορά στον χρόνο, το σόφισμα ότι η "ονοματολογία" είναι τάχα πρόωρη το υποστηρίζει και η Κυβέρνηση Μητσοτάκη. Ο Κασσελάκης επέλεξε να συνταχθεί μαζί της ως προς αυτό.
Υπενθυμιζται ότι η εκλογή της Κατερίνας Σακελλαροπούλου έγινε σε ειδική συνεδρίαση της Βουλής στις 22 Ιανουαρίου 2020 ήτοι σχεδόν 2 μήνες πριν λήξει η θητεία του Προκόπη Παυλόπουλου.
Ακόμα χειρότερα, το 2014 η διαδικασία εκλογής ξεκίνησε από τις 17 Δεκεμβρίου ενώ η θητεία του Κάρολου Παπούλια έληγε σχεδόν 3 μήνες μετά, στις 13 Μαρτίου 2015.
Η θητεία της ΠτΔ λήγει στις 13 Μαρτίου 2025. Δεν είναι καθόλου πρόωρο το να ξεκινήσει η διαδικασία εκλογής μέσα στον Γενάρη του 2025, όπως ακριβώς έγινε και το 2020. Εάν γίνει αυτό, τότε απομένουν μέρες κι όχι μήνες. Αλλά ακόμα κι έτσι να μην γίνει, η διαδικασία πρέπει να ξεκινήσει το αργότερο 13 Φεβρουαρίου 2025. Δεν έχει απεριόριστο χρόνο μπροστά του ο Κασσελάκης. Επομένως, κάθε άλλο παρά πρόωρη είναι η συζήτηση για το πρόσωπο του ΠτΔ.
Ακόμα όμως κι αν ξεκινήσει μέσα στον Φλεβάρη του 2025 η διαδικασία εκλογής νέου ΠτΔ, θεωρεί ο Κασσελάκης ότι δεν πρέπει να προηγηθεί κάποια συζήτηση, ιδίως μέσα στην κοινωνία? Θα μπει η κοινωνία στην "κατάψυξη" μέχρι τον Φλεβάρη και δεν θα σκεφτεί μέχρι τότε ποιος μπορεί να επιτελέσει καλύτερα τον ρόλο του ΠτΔ? Γιατί υποβαθμίζει τόσο πολύ μια τόσο σπουδαία διαδικασία και την καταβιβάζει σε ένα δήθεν "κουτσομπολιό"?
Σχετικά με την πρόταση υποψήφιου ΠτΔ
Ο Κασσελάκης είπε ανακριβώς ότι πρόταση υποψήφιου ΠτΔ είναι ευθύνη του Πρωθυπουργου.
Είναι τραγική αλλά και αντιδημοκρατική η ανακρίβεια αυτή, κυρίως διότι παραχωρεί την εκλογή ΠτΔ στην Κυβέρνηση, την αναγνωρίζει ως αποκλειστικά αρμόδια να το κάνει, κόντρα στις περί του αντιθέτου συνταγματικές προβλέψεις ενώ ταυτόχρονα υποβαθμίζει τον ρόλο των υπόλοιπων κομμάτων σε αυτήν δίνοντας την πρωτοκαθεδρία στην πλειοψηφία.
Ακόμα χειρότερα, ο Κασσελάκης ανακοίνωσε ότι θα προβεί σε έναν πολιτικό αυτο-περιορισμό σε ρόλο σχολιαστή της πρότασης του Μητσοτάκη.
Είναι αντίθετα προς το Σύνταγμα όσα είπε και στερούνται σοβαρότητας. Σε ότι αφορά στην πρόταση προσώπων, ήδη αναφέρθηκε παραπάνω ότι κάθε κοινοβουλευτική ομάδα έχει το δικαίωμα να προτείνει υποψήφιο. Προς τί, λοιπόν, τέτοια σπουδή να χαρίσει το συνταγματικό αυτό δικαίωμα στην Κυβέρνηση?
Σε κάθε περίπτωση όμως, ακόμα και εάν δεν σχηματίσει κοινοβουλευτική ομάδα το Κίνημα Δημοκρατίας, έχει κάθε δικαίωμα να προτείνει δημοσίως το πρόσωπο το οποίο θεωρεί ως καταλληλότερο να είναι ο επόμενος ΠτΔ και να προσπαθήσει να δουλέψει σε συναινέσεις, όπως κάνει ήδη η Νέα Αριστερά η οποία πρότεινε τον Χρήστο Ράμμο.
Γιατί το κάνει αυτό ο Κασσελάκης?
Είναι ακατανόητο γιατί ο Κασσελάκης επέλεξε να υιοθετήσει τις ανακρίβειες οι οποίες ακούγονται στα τηλεοπτικά πάνελ. Ακόμα χειρότερα, είναι ανεξήγητο γιατί έσπευσε να υιοθετήσει την ρητορική της κυβέρνησης.
Είναι ανενημέρωτος σχετικά με τις συνταγματικές προβλέψεις για μία τόσο κορυφαία κοινοβουλευτική διαδικασία? Είναι πολύ σοβαρό πρόβλημα εάν συμβαίνει αυτό.
Ή μήπως γνωρίζει την θεσμική διαδικασία αλλά αποφεύγει να τοποθετηθεί, που είναι και το πιθανότερο?
Εάν είναι έτσι τα πράγματα τότε γιατί επέλεξε να αναπαράγει τις αερολογίες που ακούγονται δεξιά κι αριστερά αντί να πει για παράδειγμα ότι είναι ένα ζήτημα το οποίο (α) τους απασχολεί πολύ σοβαρά και (β) δουλεύουν πάνω σε αυτό, ώστε να κερδίσει χρόνο και να αλλάξει θέμα? Γιατί έπρεπε να καταφύγει σε τραγικές και αντιδημοκρατικές ανακρίβειες?
Πολύ δε περισσότερο, είναι ακατανόητο γιατί απεκδύεται του ρόλου του, ως ιδρυτής πολιτικού κόμματος, να κάνει πολιτική. Έναν ρόλο τον οποίο διεκδίκησε δια πυρός και σιδήρου. Γιατί ανακατεύτηκε, λοιπόν, με την πολιτική? Για να μην προτείνει ΠτΔ, δηλαδή για να μην κάνει πολιτική?
Τί είδους Κίνημα Δημοκρατίας είναι αυτό το οποίο απέχει από αυτές τις διαδικασίες και θέτει εαυτόν σε οικειοθελή στέρηση πολιτικών δικαιωμάτων?
Μήπως φταίει ότι στο Κίνημα Δημοκρατίας δεν έχουν άποψη και προτάσεις ούτε για αυτό το θέμα? Πολύ κακώς τότε, διότι οι πολίτες έχουν πλέον αυξημένες απαιτήσεις από τους πολιτικούς πλέον. Δεν συγχωρούν την αερολογία και γυρίζουν την πλάτη στην έλλειψη προτάσεων. Απαιτούν προτάσεις κι όχι σχολιαστές. Υπάρχουν τα πρωινάδικα για αυτόν τον ρόλο.
Δεν τον προβλημάτισε όμως ότι ακόμα και η Νέα Αριστερά πρότεινε ήδη τον Χρήστο Ράμμο για ΠτΔ και προσπαθεί να επιτύχει και συναινέσεις, έστω κι αν είναι εκ των προτέρων καταδικασμένες σε αποτυχία? Δεν τον έβαλε σε σκέψεις ότι ένα κόμμα που είναι σε δημοσκοπική κατάρρευση, κατάλαβε έγκαιρα ότι η εκλογή ΠτΔ είναι μια κορυφαία διαδικασία και ότι δεν γίνεται λείπει από αυτήν? Δεν κατάλαβε ότι έτσι γίνεται πολιτική κι ότι δεν είναι κουτσομπολιό, όπως θέλει η Κυβέρνηση να το παρουσιάζει επειδή είναι στριμωγμένη?
Αλήθεια, συμφωνούν οι βουλευτές του Κινήματος Δημοκρατίας με αυτήν την στάση? Είναι και δική τους στάση αυτή? Πρέπει άμεσα να το ξεκαθαρίσουν.
Η εκλογή ΠτΔ μαζί με την συνταγματική αναθεώρηση είναι δύο κορυφαίες διαδικασίες στη δημοκρατία. Είναι οραματικές και δίνουν το θεσμικό αποτύπωμα κάθε κόμματος.
Είναι δύο διαδικασίες ανώτατου επιπέδου με τις οποίες οι πολιτικές δυνάμεις δίνουν το στίγμα τους για το πώς οραματίζονται το μέλλον. Το πρόσωπο του ΠτΔ δεν είναι απλώς συμβολικό. Έχει ιδιαίτερη βαρύτητα. Πρέπει να έχει αυξημένο κύρος και να είναι προσηλωμένο στην δημοκρατία, την λογοδοσία και τον σεβασμό των ατομικών δικαιωμάτων.
Πώς γίνεται από την μία το κόμμα του Κασσελάκη να διεκδικεί (υποτίθεται) ψήφο διακυβέρνησης αλλά να αυτο-περιορίζεται σε ρόλο σχολιαστή? Εκτός κι αν δεν έχει τόσο υψηλούς στόχους το κίνημα δημοκρατίας. Ή ακόμα χειρότερα εάν δεν έχει κάποιο όραμα να προτείνει στην κοινωνία.
Θα κάνει το ίδιο άραγε και στην συνταγματική αναθεώρηση ο Κασσελάκης? Θα ρίξει την ευθύνη στον Μητσοτάκη όπως έκανε ο Νίκος Παππάς του ΣΥΡΙΖΑ?
Σε κάθε περίπτωση πρόκειται για βαρύτατο θεσμικό ατόπημα εκ μέρους του Κασσελάκη.
Ψηφοφορίες - Πλειοψηφία
Κατά την ειδική συνεδρίαση της Βουλής διεξάγεται ψηφοφορία για την εκλογή νέου ΠτΔ.
Πριν την ψηφοφορία δεν προηγείται συζήτηση, σύμφωνα με το άρθρο 140 παρ. 4 του Κανονισμού της Βουλής.
Επιπλέον, η ψήφος κάθε βουλευτή δεν συνοδεύεται από αιτιολόγηση, κατά το άρθρο 140 παρ. 7 του Κανονισμού της Βουλής.
1η ψηφοφορία: 200 ψήφοι
Πρόεδρος της Δημοκρατίας εκλέγεται εκείνος που συγκέντρωσε στην 1η ψηφοφορία την πλειοψηφία των δύο τρίτων του συνολικού αριθμού των βουλευτών δηλαδή 200 βουλευτές.
2η ψηφοφορία: 200 ψήφοι
Aν δεν συγκεντρωθεί η πλειοψηφία αυτή, γίνεται 2η ψηφοφορία μετά από 5 ημέρες. Και σε αυτήν απαιτείται πλειοψηφία δύο τρίτων δηλαδή 200 βουλευτές.
3η ψηφοφορία: 180 ψήφοι
Εάν ούτε στην 2η ψηφοφορία επιτευχθεί η πλειοψηφία των δύο τρίτων τότε διενεργείται 3η ψηφοφορία ύστερα από πέντε ημέρες, οπότε εκλέγεται Πρόεδρος της Δημοκρατίας εκείνος που συγκέντρωσε την πλειοψηφία των τριών πέμπτων του όλου αριθμού των βουλευτών δηλαδή 180 βουλευτές.
4η ψηφοφορία: 151 ψήφοι
Εάν στην 3η ψηφοφορία δεν επιτευχθεί η πλειοψηφία των τριών πέμπτων του όλου αριθμού των βουλευτών δηλαδή 180 βουλευτές τότε διενεργείται 4η ψηφοφορία ύστερα από πέντε ημέρες, οπότε εκλέγεται Πρόεδρος της Δημοκρατίας εκείνος που συγκέντρωσε την πλειοψηφία απόλυτη πλειοψηφία του όλου αριθμού των βουλευτών δηλαδή 151 ψήφους.
5η ψηφοφορία: όποιος πάρει τις περισσότερες ψήφους
Τέλος, εάν στην 4η ψηφοφορία δεν επιτευχθεί απόλυτη πλειοψηφία του όλου αριθμού των βουλευτών δηλαδή 151 βουλευτές τότε διενεργείται 5η ψηφοφορία ύστερα από πέντε ημέρες, οπότε εκλέγεται Πρόεδρος της Δημοκρατίας εκείνος που συγκέντρωσε την σχετική πλειοψηφία δηλαδή όποιος πήρε τις περισσότερες ψήφους.
Δικαστικός έλεγχος του κύρους της εκλογής
Το Σύνταγμα δεν προβλέπει κανέναν έλεγχο του κύρους της εκλογής ΠτΔ. Επομένως, είναι ανεπίτρεπτος ο δικαστικός έλεγχος του κύρους της εκλογής του ΠτΔ από την Βουλή.
Η κρίση των σχετικών ζητημάτων όπως η συνταγματικότητα της σύγκλησης της Βουλής, η σύνθεσή της, η συνδρομή των προσόντων εκλογιμότητας στο πρόσωπο του υποψήφιου ΠτΔ κλπ καταλείπονται στην αποκλειστική αρμοδιότητα της Βουλής [Αθ. Ράϊκος "Συνταγματικό Δίκαιο" Τ. 1 2002, σελ. 703-704].
Η αποσύνδεση της εκλογή ΠτΔ από εθνικές εκλογές
Μέχρι την αναθεώρηση του Συντάγματος το 2019, το άρθρο 32 παρ. 4 προέβλεπε ότι σε περίπτωση κατά την οποία δεν εκλέγονταν Πρόεδρος της Δημοκρατίας με 180 ψήφους στην 3η ψοφοφορία, τότε η Βουλή διαλύονταν εντός 10 ημερών και προκηρύσσονταν βουλευτικές εκλογές.
Με την αναθεώρηση του Συντάγματος το 2019 αποσυνδέθηκε η εκλογή ΠτΔ από την διενέργεια εκλογών. Πλέον, προβλέπεται η εκλογή και με λιγότερους από 151 βουλευτές.
Διαβάστε περισσότερα στο άρθρο μας Σύνταγμα 2019: Τα πρακτικά των συζητήσεων της Βουλής και των Επιτροπών.
Το είχε προτείνει πρώτος ο ΣΥΡΙΖΑ
Την απαράδεκτη πρόταση να μην γίνονται εκλογές εφόσον δεν εκλεγεί ΠτΔ με 180 ψήφους, στο όνομα της "κυβερνητικής σταθερότητας", την είχε κάνει πρώτος ο ΣΥΡΙΖΑ στις 2 Νοεμβρίου 2018.
Δηλαδή, το κόμμα το οποίο εξελέγη στην Κυβέρνηση αξιοποιώντας την διάταξη του άρθρου 32 παρ. 4 του Συντάγματος ήτοι μέσα από εκλογές οι οποίες προκλήθηκαν επειδή ακριβώς δεν είχε εκλεγεί ΠτΔ κατά την 3η ψηφοφορία η οποία έγινε στις 29 Δεκεμβρίου 2014, πρότεινε την κατάργηση της!
Πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ ήταν και αλλοπρόσαλλη διότι προέβλεπε ότι εάν δεν επιτυγχάνονταν πλειοψηφία 180 βουλευτών μέσα σε εφτά (7) ψηφοφορίες οι οποίες θα γίνονταν εντός 6 μηνών τότε η εκλογή του ΠτΔ θα γίνονταν με άμεση εκλογή από τον λαό. Η απευθείας εκλογή από τον λαό όμως, επειδή γίνεται με αυξημένη λαϊκή νομιμοποίηση μεταβάλλει τον ΠτΔ σε πολιτικό "παίκτη" και συνοδεύεται πάντοτε από αυξημένες αρμοδιότητες. Ό,τι να 'ναι.
Ακολουθήστε μας στο BlueSky, στο mastodon, στο twitter και στο Facebook